Drepturi mai multe pentru românii care cumpără telefoane, televizoare, frigidere sau orice altceva: de acum, vânzătorii nu mai sunt „de capul lor”

de: Alexandru Puiu
12 05. 2023

Probabil că nu există case de român în care să nu se regăsească cel puțin un dispozitiv electronic sau electrocasnic, mai nou sau mai vechi, iar utilitatea acestora nici măcar nu mai trebuie adusă în discuție. Ceea ce trebuie dezbătut, totuși, ține de garanția acestor dispozitive.

Cu toții am pățit, cel puțin o dată, să avem nevoie de reparații la telefon, televizor, mașina de spălat, cuptorul cu microunde, dar să constatăm că acestea sunt ieșite din perioada de garanție. Soluția? Fie am plătit integral costul reparațiilor respective, fie am preferat să achiziționăm dispozitive mai noi, de ultimă generație.

Ei bine, astfel de probleme ar putea să dispară în curând, fiindcă ne vom bucura, în calitate de cumpărători de electronice și electrocasnice, de o garanție extinsă a respectivelor produse.

Practic, o perioadă mai lungă de timp vom putea repara gratis dispozitivele, în cazul în care se defectează, și se întrunesc condițiile prevăzute de producător.

Lege nouă pentru toți românii care vor să-și cumpere alt telefon, televizor, altă mașină de spălat rufe sau cuptor cu microunde

Propunerea legislativă nu vine din România, ci aparține Parlamentului European, care a elaborat noi măsuri menite să reducă deșeurile din Uniunea Europeană cauzate de aparatele electronice și electrocasnice, o sursă importantă de poluare pe plan local.

Conform inițiativei, care a primit deja 544 de voturi pentru și doar 18 împotrivă, durata de viață a aparatelor electronice și electrocasnice va fi prelungită semnificativ, ca oamenii să le poată repara mai ușor, gratis, și să nu le arunce. Astfel, acestea vor fi folosite mai mult timp, diminuându-se astfel cantitatea de deșeuri.

„Reglementarea pune capăt practicii producătorilor de a refuza repararea unui produs care are poate daune minore. Respectiv, acest termen de reparare este obligatoriu, dar și procentul, asta înseamnă că pentru un defect minor producătorul nu mai poate să refuze repararea sau să ne oblige să cumpărăm unul nou cu o valoare foarte mare. Eticheta va conține și măsura în care bunul poate fi reparat, respectiv de la 100%, adică în întregime sau un procent mai mic”, a explicat europarlamentarul Vlad Gheorghe.